James dosáhl na 40 tisíc bodů, Denver mu ale milník znepříjemnil
LeBron James pokořil další milník, když jako první hráč v historii překonal hranici čtyřiceti tisíc bodů. Jeho Lakers ale v
VíceNovinky ze světa basketbalu – NBL, NBA, VTB
Please enter banners and links.
Basketbal.cz navazuje na články z minulého roku, ve kterých jsme se věnovali tomu, jaký komfort v halách poskytují kluby svým příznivcům.
Nyní se věnujeme podobnému tématu. Český basketbal by si nepochybně rád získal pozici třetího nejpopulárnějšího sportu u nás. To může zajistit především přísun finančních prostředků, i když úspěch to nezaručuje. U potenciálních sponzorů pak samozřejmě při rozhodování o jejich strategii, jak se prezentovat, hraje roli několik faktorů jako kvalita a atraktivita soutěží, reprezentace, mládež a podobně. Důležité je i to, kolik potenciálních zákazníků může onen sponzor získat, spojí-li své jméno například s určitým klubem.
A jsme tam, kde to všechno začíná, jednotlivé kluby musí o svého fanouška bojovat a něco mu nabídnout. Není žádným tajemstvím, že v dnešní době slouží této práci webové prezentace a komunikační platformy jako Facebook nebo Twitter. Neméně důležité jsou i akce typu autogramiád.
Podíváme-li se na Nymburk, zjistíme, že za poslední dva roky výrazně zdokonalil svou informační činnost na svém webu a přes 1400 fanoušků má i na Facebooku. Přesto by tým, který je pravidelně úspěšný i na evropské scéně, měl poskytnout o sobě alespoň základní info zahraničnímu fanouškovi. Na druhou stranu, chceme-li se dohledat aktuálních informací o jeho soupeřích z evropských pohárů, je to také problém.
Na internetových stránkách bronzových Pardubic od letošní sezony dominuje Beksa-TV, která zajímavými reportážemi a záznamy z tiskových konferencí doplňuje každodenní články z A týmu. „Snažíme se marketing dělat dobře, až nám to někdo vyčítá, že jsme arogantní a nabubřelý klub. My to tak nevnímáme, snažíme se fanouškům a médiím přinášet co nejnovější, nejpřehlednější a aktuální informace,“ komentuje snažení východočeského celku Pavel Stara. V souvislosti s Pardubicemi zmiňme i portál vbasket.cz, který informuje o dění v klubech, které jsou členy projektu Východočeský basketbal. Klub se s fanoušky snaží úspěšně komunikovat i na svém profilu na Facebooku.
Kvalitní a přehledné informace nabízí i webová prezentace BK Chomutov. Zde je zajímavostí, že klub ke komunikaci s fanoušky používá i Twitter, který zde „nefrčí“ třeba tak jako v USA, kde je tento nástroj nutností pro skoro každé sportovní sdružení. Snad Chomutov nejvyšší soutěž oživí i předvedenými výkony.
Poskytovat potřebné informace veřejnosti by nemělo být jen záležitostí týmů, ale i federací a asociací. Odpovědní činovníci pak můžou žehrat, že o Český pohár nebyl z řad fanoušků zájem, ale ti si ještě 3 týdny před akcí nemohli zjistit, že se něco chystá, o času a místě nemluvě.
Internet je dnes nejsilnějším médiem a na to by měl myslet každý, kdo chce získávat diváky a fanoušky. Bohužel, často je problém dohledat se přesného začátku utkání nebo aktuální soupisky.
Protože nám tato problematika není lhostejná, rozhodli jsme se oslovit 11 celků NBL z minulého ročníku a položit jim 3 otázky:
1) Jakými hlavními prostředky a cestami komunikujete s fanoušky? Jak oslovujete potenciální příznivce basketbalu v ČR? S jakým úspěchem?
2) Jak velkou váhu přikládáte této problematice?
3) Co by podle Vás mělo být vyzdviženo v souvislosti s Vaší prací s fanoušky?
Odpovědi jsme dostali od 4 klubů.
Pavel Špaček, Qanto Svitavy:
1) Jsme velmi rádi, že se touto problematikou zabýváte, protože je velmi důležitá ke zpropagování basketbalu na veřejnosti. Hlavní cesty komunikace jsou Facebook a naše www. Samozřejmě k propagaci basketbalu využíváme i rozhlas, kabelovou televizi a další spřízněná média. Pro nás je nejlepší zpětnou vazbou divácká návštěva našich utkání a vytvořená "bouřlivá" atmosféra. Fanoušky zveme na utkání i prostřednictvím propagačních létáků našeho generálního partnera firmy QANTO.
2) Jedná se o zcela zásadní problematiku, protože smyslem sportu je především "pobavit a přilákat fanoušky". Zápasy bez fanoušků jsou pouze zápisem do statistik, ale před plným domem jsou pro všechny zúčastněné krásným sportovním zážitkem.
3) Asi bych jim rád touto cestou poděkoval za velkou podporu v naší první sezóně v MNBL kdy pravidelně zaplňovali Halu Na Střelnici a byli našim šestým hráčem na hřišti. Určitě jim v další sezóně můžeme slíbit kvalitnější servis v oblasti P.R.
Ondřej šimeček, Basketball Nymburk:
1) Naším hlavním komunikačním prostředkem s fanoušky jsou naše webové stránky, na kterých se snažíme o co nejaktuálnější a ucelené předávání informací naší fanouškovské základně. Pochopitelně využíváme i jiné komunikační kanály, jako např. televizi, rádio, tisk či venkovní prezentace, nicméně vzhledem k tomu, že se účastníme několika soutěží (v této sezóně Adriatická liga, Eurocup a Mattoni NBL) je využíváme spíše cíleně jako součást jednotlivých kampaní k daným soutěžím. Internet nám nabízí možnost ucelenější prezentace v rámci všech našich aktivit a proto jej považujeme za jeden z nejdůležitějších prostředků. Využíváme jak webové prezentace, tak i sociálních sítí.
Oslovení potenciálních fanoušků vedeme stejnými kanály s tím, že přidáváme i jiné aktivity, jako například přímé oslovování na školách, nabídky cestování na zápasy zdarma, besed na školách a charitativní akce. Neméně důležitou součást práce s oslovováním stávajících i možných příznivců je podpora ticketingu ve formě předprodeje na internetu, stejně tak jako i podpora prodeje (vstupenka za jednu cenu na dva zápasy apod.). Věříme, že se nám podpora daří, odezva od fanoušků je víceméně pozitivní, ale zároveň si velmi dobře uvědomujeme, že jsme nedosáhli takové úrovně, jaké bychom si představovali. Současný i potenciální fanoušek má v dnešní době velkou škálu možností, jak trávit volný čas a to nám ve spojení se stávající ekonomickou situací v ČR jasně ukazuje, že v těchto aktivitách musíme pokračovat ještě intenzivněji, než doposud. Toto však není jen problém
našeho klubu, ale i ostatních klubů Mattoni NBL, stejně tak jako velkého množství klubů evropských.
2) Jak jistě vyplývá z předchozí odpovědi, klademe na tuto problematiku velký důraz. Postupem času jsme zjistili, že v mnoha případech už neplatí to, co platilo před několika lety, kdy stačilo do ČR přivést kvalitní soutěž či kvalitní tým. Současný fanoušek si již začal vybírat i mezi tím kvalitním, co jsme do ČR přivezli. Je nám jasné, že v mnohých případech má u diváka přednost celková atraktivita zápasu. S tím se bohužel potýkáme hlavně v Mattoni NBL, nicméně jsme to již pocítili i v ostatních soutěžích. Fungujeme na základě ekonomických principů, jsme společností ve světě sportu a v něm platí stejně jako v showbusinessu, že kdo není vidět jako by nebyl. Pokud bychom se soustředili jen a pouze na sportovní stránku věci, i když ta je obrovskou součástí našich úspěchů, nikdy bychom se nedostali přes určitý pomyslný horizont, kterým je třeba právě naše účast v AL či EC. Součástí těchto úspěchů jsou i naši fanoušci a proto je pro nás nemyslitelné, abychom s nimi nekomunikovali. Zápasy totiž nehrajeme pro to, abychom je hráli pro sebe, ale abychom je hráli pro naše příznivce, diváky a fanoušky.
3) Je nepochybně důležité vyzdvihnout fakt, že aktivity vedoucí k oslovování příznivců basketbalu (nejen stávajících, ale i potenciálních) musí probíhat na více úrovních. Tedy nejen na stranách jednotlivých klubů, ale i na úrovni všeobecné. Podpora ze strany ligové asociace a médií jde ruku v ruce se spoluprácí s jednotlivými kluby. Ty totiž své aktivity mohou rozvíjet lépe, pokud mají oslovovat publikum, které má o basketbalu určité povědomí. Popularizace basketbalu a s ním i oslovování potenciálních příznivců je důležité řídit s horních pater pyramidy. V tomto směru je jistě vhodné připomenout zásluhu České Televize, která prostřednictvím svého programu umožňuje sportovním divákům několikrát týdně shlédnout zápasy nejen z naší ligy, ale i z ostatních evropských pohárů.
Milan Dvořák, Nový Jičín:
1) Vlastní www stránky klubu, vydáváme bulletin „Trojka“ na zápasy v Novém Jičíně, na školách a největších závodech plakáty, osobní styk s vedením fan klubu. Dříve volná diskuse na www stránkách, nyní dotazy a odpovědi fanoušků prostřednictvím www stránek a nejlepší zpětná vazba je návštěvnost na zápasech. Čím lepší výsledky, tím lepší návštěvnost a popularita klubu v celé republice.
2) Bohužel je až za výsledky a ekonomikou klubu.
3) Je divák a fanoušek. Fanoušek je zpravidla patriot a prožívá s týmem úspěchy, ale i neúspěchy. Bohužel diváků je více a u nás v poslední době to jsou víceméně kritici všeho, včetně kritiky vlastního klubu.
Michal Šob, USK Praha:
1) Komunikujeme s nimi dnes již standardními cestami, jako jsou webové stránky klubu, internetová i tištěná média, plakáty a kanály na sociálních sítích. Bohužel v možnostech klubu není, abychom dělali nějaké velké propagační akce s cílem přilákat další fanoušky do haly.
Praha je v tomto hodně specifická a vše je potřeba v ní udělat větší, aby přineslo aspoň minimální úspěch. Kluby jako Prostějov, Děčín, Svitavy, Nový Jičín a další mají tu výhodu, že jsou menší města a většinou jediným prvoligovým sportem ve městě a jejich byť i menší rozsah propagace přinese ovoce. Nechci, aby to vyznělo negativně, ale obyvatelé v takovém případě nemají moc možností komu jinému fandit. Kapitolou druhou je pak následné udržení fanouška. Naše cesta klubu jde snahou vychovat mladé hráče, což se ne každému fanouškovi může líbit, protože by třeba raději viděl na hřišti pět cizinců, kteří předvádějí atraktivnější basketbal. Víme, že i to fanoušky mnohdy odradí a raději sledují kroky toho, kdo míří do horních pater tabulky.
2) Této problematice přikládáme velkou váhu, protože basketbal děláme pro naše mladé hráče a fanoušky a chceme, aby si na Folimanku našlo cestu co možná nejvíce lidí. Problematika je to nicméně složitá, respektive složitější, než v menších městech.
Na příští sezónu chystáme několik podpůrných akcí, na kterých pracujeme již teď, které by měly mít za výsledek vyšší návštěvu především mladších fanoušků na MNBL.
3) Již jsem tu myšlenku nastínil v předešlé odpovědi. V Praze je boj o každého potencionálního fanouška nesmírně tvrdý. Vždyť jen co se týče hokeje a fotbalu je tu spousta prvoligových klubů a to nepočítáme stále více v Praze populární sporty jako: americký fotbal, rugby, baseball či golf. Fanoušek má tak ohromné množství možností vyžití jak sportovního tak kulturního a tím pádem se naše snaha hodně tříští o možnosti konkurence.
Když se však budeme inspirovat jinde a nemusíme jezdit daleko, tak uvidíme, že třeba v Německu dokázali, že jde přilákat tisíce diváků ke sportu, který dříve v Německu rozhodně neměl takovou popularitu. Jak toho dosáhli? Investovali do toho ohromné množství nejen finančních prostředků, ale především nasazení a tvrdě vyžadovali profesionalitu. Německá pečlivost začala brousit neotesaný kámen v podobě tamních poměrů v lize, netrpěla nešvary, byla nesmlouvavá, nedělala ústupky a udělala produkt mnohem zajímavější, přehlednější a více „sexy“ jak pro fanoušky, tak následně sponzory. Výsledkem je, že se basketbal přesunul do arén, kde není problém, aby na ligový zápas přišlo třeba 6 500 diváků.
Máte-li k této věci co říci, podělte se o to v diskuzi nebo nám napište na marek.hofman@probasket.cz
Autorizovaný eshop adidas , všechno zboží SKLADEM, bezkonkureční ceny, široký výběr – boty adidas, tašky adidas, adidas žabky, adidas dámské, adidas pánské
LeBron James pokořil další milník, když jako první hráč v historii překonal hranici čtyřiceti tisíc bodů. Jeho Lakers ale v
Více