Please enter banners and links.
Byl nezastavitelnou silou na hřišti, přesto ho sžíral pocit, že není dost dobrý. Legendární Shaquille O’Neal přiznal, že jeho motivací k vybudování obrovského obchodního impéria byla obyčejná žárlivost… a muž, kterého musel překonat, byl Magic Johnson.
„Chtěl jsem jeho místo“
Čtyřnásobný šampion NBA Shaquille O’Neal je dnes nejen legendou, ale i multimilionářem s majetkem odhadovaným na 500 milionů dolarů. Jeho cesta na byznys vrchol ale nezačala touhou po penězích. V podcastu Straight Game se svěřil, že hnacím motorem byla závistivá myšlenka. Když jako mladý obr přišel do Los Angeles, viděl, jak ikona Lakers Magic Johnson září. Nejen na palubovce, ale i ve světě obchodu.
„Žárlivost mě motivuje,“ přiznal otevřeně O’Neal. „Když jsem poprvé přišel do L.A., nebyl jsem ještě ‚Shaq‘. Viděl jsem Magica, jak dělá své věci… jak je milý k lidem, usmívá se, uzavírá obchody. A říkal jsem si: ‚Sakra, chci jeho místo. To budu jednou já.‘“
Shaq ale okamžitě zdůraznil rozdíl. „Vždycky lidem říkám, že je v pořádku být někdy žárlivý,“ poznamenal. „Ale nesmíte tu žárlivost proměnit v závist. Proměňte ji v motivaci.“ Právě Magic mu prý dal tu nejdůležitější radu: „Potřebuješ něco, na co se můžeš spolehnout, protože basketbal nebude trvat věčně.“
Kina a Starbucks: Impérium postavené na přehlížených
Abychom pochopili Shaqovu motivaci, musíme vidět, co Magic Johnson dokázal. Jeho jmění dnes dosahuje 1,5 miliardy dolarů. Na hřišti vydělal „jen“ 40 milionů, ale v roce 1987 založil společnost Magic Johnson Enterprises. Jeho strategie byla geniální. Investoval tam, kam se velké korporace bály… do chudších, převážně minoritních čtvrtí.
Otevřel zde síť kin Magic Johnson Theaters, franšízy Burger King a pak přišel legendární obchod se Starbucks. Přesvědčil vedení kavárenského giganta, aby otevřelo pobočky v těchto přehlížených oblastech. Byl to fenomenální úspěch, který mu vynesl desítky milionů. Dnes je navíc spolumajitelem sportovních týmů jako Los Angeles Dodgers nebo Washington Commanders.
Jiná cesta, stejný cíl
Zatímco Magic šel cestou realit a velkých sportovních investic, Shaqova strategie byla jiná. Soustředil se na dlouhodobé investice do technologických firem (jako Google) a především na nákup stovek franšíz rychlého občerstvení.
Třebaže si oba basketbaloví giganti zvolili odlišné cesty, v jednom jsou si podobní. Oba své jmění využívají k rozsáhlé filantropii. Zaměřují se hlavně na vzdělávání mládeže a pomoc znevýhodněným komunitám.